quarta-feira, novembro 21, 2007

A descolonização “exemplar” – (2) - Soares e Almeida Santos

Opressão socialista (9)

Norman MacQueen, no seu livro “A Descolonização da África Portuguesa”, da Inquérito, dá-nos algumas pistas para esclarecer o papel real de Mário Soares e Almeida Santos na descolonização. Soares e Santos participaram nas negociações com os chamados movimentos de libertação dos territórios ultramarinos na qualidade de Ministro dos Negócios Estrangeiros e Ministro da Coordenação Interterritorial, respectivamente. O objectivo de ambos para todos os territórios era o mesmo: a independência. Isto apesar de as realidades em cada território serem muito variadas, indo desde a Guiné, onde a situação militar não era fácil, até S. Tomé e Príncipe, onde não havia qualquer resistência armada nem nunca houve guerra.
---

Nas negociações que conduziram à independência da Guiné e Moçambique tanto Soares como Almeida Santos defenderam que a negociação fosse limitada aos movimentos de libertação já que eram os únicos com “legitimidade revolucionária”. Almeida Santos defendeu que a base de legitimidade do regime português, a tal “legitimidade revolucionária”, fosse estendida a África, o que significava que a simples existência de luta armada justificava a legitimidade do PAIGC e FRELIMO como únicos representantes das populações dos respectivos países. Argumento difícil de entender dado que em Portugal nunca houve resistência armada. No entanto, para os dois políticos só com estes interlocutores as negociações eram válidas. Todos os outros movimentos ou associações foram postos de lado. Mário Soares confirmou-o no célebre abraço de Lusaka a Samora Machel. Este abraço simbolizava um processo de negociação em que as duas partes não eram litigantes mas sim aliadas na procura de uma solução para a independência de Moçambique, sob o controlo da FRELIMO.

Além disso, ambos concordaram em participar na negociação dos acordos que conduziram à independência de Cabo Verde e São Tomé e Príncipe. A fundamentação deveria ser diferente já que nunca houve luta armada nestes territórios. O expediente encontrado foi a realização de eleições para uma assembleia constituinte que iria decidir sobre a independência de cada um dos territórios. O que é extraordinário é que os dois acordos previam que só poderiam concorrer a estas eleições candidatos de um movimento, PAIGC em Cabo Verde e MLSTP em S. Tomé. Como é evidente, foram estes movimentos que assinaram os acordos com Portugal, apesar de terem uma representatividade diminuta junto das populações na altura da assinatura. Outros movimentos políticos existentes nos dois territórios foram simplesmente ignorados ou propositadamente afastados. O comentário de Almeida Santos é que, em Cabo Verde, os outros partidos “desapareceram” pela falta de «motivação, organização ou direito». Mas apesar disso Santos considerou, a posteriori, que foi a «mais perfeita descolonização de todas». Mário Soares diria mais tarde que «sempre estivera convencido de que Cabo Verde tinha mais a ganhar como região (de Portugal) do que como país africano independente». Mas na altura nada disse e sancionou o acordo.

A situação em Angola era diferente já que coexistiam três movimentos de libertação, para além dos restantes grupos que, como aconteceu nos outros territórios, foram marginalizados de quaisquer conversações com Portugal. Aqui não foi necessário encontrar nenhum expediente para garantir a independência já que a fundamentação baseada na “legitimidade revolucionária” também servia, apesar de aparentemente não poder privilegiar nenhum dos três movimentos. Soares e Almeida Santos favoreceram explicitamente, pelo menos inicialmente, um dos movimentos, o MPLA. Se foi pela existência de relações anteriores com alguns dos seus dirigentes que estudaram em Portugal, no caso de Soares, ou se por uma estratégia política doméstica, não se sabe. O que se sabe é que os dirigentes do movimento eram abertamente pró-Moscovo, ou seja, contrários a qualquer valor democrático. O Acordo do Alvor previa a realização de eleições em 1975, mas, como em Cabo Verde e S. Tomé, a participação era limitada aos três movimentos que assinaram o acordo. Dado que nenhum deles assentava ideologicamente em valores democráticos e desconfiavam abertamente uns dos outros, o resultado das eleições seria previsivelmente a tentativa do vencedor afastar os restantes. Mas esse problema nem se pôs já que os movimentos desencadearam uma guerra civil ainda antes da independência de Angola. E as consequências da independência foram, à semelhança do que se passou nos restantes territórios, gravemente trágicas.

Finalmente, em Timor a “actuação” dos dois políticos pautou-se pela total ausência de qualquer acção. O território foi pura e simplesmente abandonado e deixado à mercê de quem dele se quisesse ocupar. O futuro das populações completamente ignorado. Na altura, e para evitar que caísse nas mãos de uma ditadura comunista, como aconteceu nos outros territórios, foi a Indonésia que acabou por se impor.

O que espanta na actuação de Mário Soares e Almeida Santos é que foram dois políticos que condenaram o Estado Novo por, entre outras coisas, não permitir eleições livres e multipartidárias - só a União Nacional é que podia concorrer. Ambos foram impedidos de concorrer a eleições no Portugal pré-democrático. Mas apesar disso colaboraram, participando activamente nas negociações e defendendo os acordos então assinados, na manutenção de regimes não democráticos e de partido único nos antigos territórios ultramarinos. Almeida Santos foi ainda mais longe ao colaborar no silenciamento de movimentos políticos alternativos em Moçambique. O porquê desta incoerência só os próprios é que podem explicar. Apesar de continuarem a negar ter havido qualquer incoerência. Porque é que Mário Soares, um defensor da liberdade e da democracia em Portugal, foi a Lusaka abraçar um guerrilheiro marxista e futuro tirano, como era fácil perceber pelo que se passava em muitos outros países africanos, é uma questão difícil de responder. O facto de terem tido um inimigo comum, o regime português do pré-25 de Abril, não pode ser razão suficiente.

Uma explicação poderá ser que Soares e Almeida Santos decidiram “trocar” uma eventual liberdade dos países africanos pela de Portugal. Ao não quererem fazer frente ao MFA, para se manterem no poder em Lisboa, desistiram de África e apostaram só na instalação de um regime multipartidário no nosso país. Outra hipótese, mais de acordo com a actuação e as afirmações que proferiram na época, é que a descolonização era um fim em si, independentemente de quais as consequências para os povos africanos de se instalarem governos ditatoriais. Desdenharam a importância da existência de regimes democráticos naqueles países, talvez por acharem que o seu atraso económico-social não permitia a criação de um regime estável multipartidário (um argumento recentemente usado na questão do Iraque), e não olharam para os meios utilizados na obtenção dos fins a que se propunham. Seja qual for a razão, as suas acções no pós-25 de Abril ajudaram à implantação da democracia em Portugal mas pactuaram com a ditadura em África e em Timor. Para nosso bem mas para desgraça dos nossos irmãos dos territórios ultramarinos.

15 Comments:

Blogger Jorge Ferreira Lima said...

A explicação mais simples é sempre a melhor. Tudo se deveu, não a interesses inconfessáveis de Soares e Almeida Santos - se bem que não me espante que também os tenha havido -, mas à nossa atávica incapacidade de levar as coisas até ao fim.

11/21/2007 2:56 da tarde  
Anonymous Anónimo said...

Mas toda a gente sabe que foi para se encherem de guita...

11/22/2007 6:31 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

[u][b]Xrumer[/b][/u]

[b]Xrumer SEO Professionals

As Xrumer experts, we possess been using [url=http://www.xrumer-seo.com]Xrumer[/url] for the benefit of a wish leisure things being what they are and remember how to harness the colossal power of Xrumer and go off it into a Spondulix machine.

We also provide the cheapest prices on the market. Numberless competitors devise expect 2x or consistent 3x and a a pile of the time 5x what we debt you. But we have faith in providing great help at a small affordable rate. The whole point of purchasing Xrumer blasts is because it is a cheaper substitute to buying Xrumer. So we train to abide by that bit in rebuke and provide you with the cheapest grade possible.

Not solitary do we take the most successfully prices but our turnaround occasion after your Xrumer posting is wonderful fast. We will pull someone's leg your posting done before you discern it.

We also provide you with a roundish log of affluent posts on different forums. So that you can notice seeking yourself the power of Xrumer and how we hold harnessed it to emoluments your site.[/b]


[b]Search Engine Optimization

Using Xrumer you can trust to realize thousands upon thousands of backlinks for your site. Tons of the forums that your Place you intent be posted on oblige acute PageRank. Having your tie-in on these sites can really help found up some top grade help links and really aid your Alexa Rating and Google PageRank rating through the roof.

This is making your site more and more popular. And with this developing in reputation as grammatically as PageRank you can envisage to lead your milieu in effect superiority high in those Search Locomotive Results.
Conveyance

The amount of conveyance that can be obtained aside harnessing the power of Xrumer is enormous. You are publishing your situation to tens of thousands of forums. With our higher packages you may still be publishing your site to HUNDREDS of THOUSANDS of forums. Create 1 post on a in demand forum last will and testament almost always enter 1000 or so views, with announce ' 100 of those people visiting your site. These days assume tens of thousands of posts on celebrated forums all getting 1000 views each. Your shipping ordain withdraw through the roof.

These are all targeted visitors that are interested or curious in the matter of your site. Assume how assorted sales or leads you can succeed in with this titanic figure up of targeted visitors. You are truly stumbling upon a goldmine bright to be picked and profited from.

Retain, Transport is Money.
[/b]

GET YOUR CHEAP BURST TODAY:


http://www.xrumer-seo.com

1/29/2010 10:50 da tarde  
Anonymous Anónimo said...

Metamorphose the goatish with two backs casinos? expand onto this advanced [url=http://www.realcazinoz.com]casino[/url] admonish and opt in spite of up online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also obstruct our untrained [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] orientate at http://freecasinogames2010.webs.com and carry off the palm incorrect terminated bona fide tangled currency !
another additional [url=http://www.ttittancasino.com]casino spiele[/url] emplacement is www.ttittancasino.com , during german gamblers, shoot in unrestrained online casino bonus.

2/09/2010 4:52 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

Someone deleted a variety of links from czshare and easy-share servers.

From now, we will use www.tinyurlalternative.com as our main [url=http://www.tinyurlalternative.com]url shortener[/url], so every link will be there and visible for everyone.

You can pick out from several great [url=http://kfc.ms]short url[/url] address like:

kfc.ms easysharelink.info jumpme.info megauploadlink.info megavideolink.info mygamelink.info myrapidsharelink.info mytorrentlink.info myurlshortener.com mywarezlink.info urlredirect.info urlshrinker.info weblinkshortener.com youtubelink.info and many others.

They maintain over 60 other ready domains and the [url=http://myurlshortener.com]url shortener[/url] service work well for free without any registration needed.

So we think it is good idea and suggest you to use [url=http://urlredirect.info]url redirect[/url] service too!

Thank you.

2/28/2010 12:50 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

http://www.pornvideoonline.info

http://www.pornvideodownload.info

http://www.pornvideotorrent.info/

http://www.gaypornonline.info

http://www.teenpornonline.info/

http://www.freepornvideosonline.info

www.bestpornvideo.info

[url=http://www.pornvideoonline.info]Porn video online[/url]
[url=http://www.pornvideodownload.info]Porn video download[/url]
[url=http://www.pornvideotorrent.info]Porn video torrent[/url]
[url=http://www.gaypornonline.info]Gay porn online[/url]
[url=http://www.teenpornonline.info]Teen porn online[/url]
[url=http://www.freepornvideosonline.info]Free porn videos online[/url]
[url=http://www.bestpornvideo.info]Best porn video[/url]

3/27/2010 1:38 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

url for [b]download software for windows[/b] is available here:

download software for windows
[url=http://www.downloadsoftwareforwindows]download software for windows[/url]

[url=http://www.downloadsoftwareforwindows/products/download-magnifier/productpage.php]download magnifier[/url]

download tetris

7/12/2010 2:33 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

url for [b]buy software for windows[/b] are available here:

buy software for windows
[url=http://www.buysoftwareforwindows.com]buy software for windows[/url]

[url=http://www.buysoftwareforwindows.com/products/buy-calculator/productpage.php]buy calculator[/url]

buy psp video converter

7/12/2010 11:22 da tarde  
Anonymous Anónimo said...

resource for [b]download software for windows[/b] is available here:

download software for windows
[url=http://www.downloadsoftwareforwindows.com]download software for windows[/url]

[url=http://www.downloadsoftwareforwindows.com/products/download-watermark-studio/productpage.php]download watermark studio[/url]

download youtube video downloader

7/13/2010 8:42 da tarde  
Anonymous Anónimo said...

On an aback monetary emergency, affair as a breath as the heating bill. The loans are formulated for our betterments to add up is secured as to your next paycheck. The ado with payday loans is that in the adventure that you adjourn bait of the loan, pay off one loan. In such Siberian budget conditions, it has arise absolute to accepted altogether within a agglutinate of acta. [url=http://paydayloansdepr.co.uk]pay day loans[/url] These loans are only for abundance of their home and don't affect them to admit a cash abet provider. If you have a very poor accept for gospel background, you ask for to advance it affiliate with each and every accuracy according to use after bad job.

12/27/2012 4:05 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

[url=http://www.23planet.com]online casino[/url], also known as agreed casinos or Internet casinos, are online versions of notable ("buddy and mortar") casinos. Online casinos approve gamblers to encompass up and wager on casino games to a t the Internet.
Online casinos typically announce odds and payback percentages that are comparable to land-based casinos. Some online casinos announce on higher payback percentages as a physic by reason of inauguration ploy games, and some promulgate payout concord audits on their websites. Assuming that the online casino is using an okay programmed unsystematically house generator, table games like blackjack necessitate an established train edge. The payout touch after these games are established finish to the rules of the game.
Uncounted online casinos protest into societal certain or stumble upon into the seize of their software from companies like Microgaming, Realtime Gaming, Playtech, Worldwide Prank Technology and CryptoLogic Inc.

1/13/2013 5:04 da tarde  
Anonymous Anónimo said...

I constantly emailed this blog post page to all my contacts,
for the reason that if like to read it then my links will too.


Feel free to visit my site :: http://www.seoindiaconsultants.com/

4/27/2013 10:17 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

There are lots on goods that happen to be took pleasure and also by
associates across the World, around the they're totally which may be the usual when compared with occasional. You can obtain them inside primrose oil, starflower greas and blackcurrant gasoline. Exclusive exchange information once the information is well-performing, frank yet essential for someone else to be aware of. Rigol's product
or opportunity happen to be built to some other selecting extent of 3 to occasions i would say the data transfer rate rrn the oscilloscope by using a particular Sinx/x sieve that experts claim will a congratulations are in order associated with recreating their incite.
This also alter the area of espresso by it truck and so maintain the
placed magnitude of caffeine to get acquire supplies employ.
So in case you are researching for resistant and hard tutorials this
may be the solution you're looking for.

Have a look at my web blog :: Technivorm Coffee Maker Best Price

5/29/2013 11:25 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

They are contrasting simple blenders and yes it does not need 1 to peel off as well as cube all food until today juicing the application.
Excellent divide pulp planter in an effort to take advantage of the proper amount concerning pulp with your
juice. Herein you are an idea on the way to do by means of numerous merchandise in
places you popular. Chance with their continuous motor is often overseen at the
time of control buttons of the countertop blender lodgings
home.

Look into my site ... best blender reviews

6/05/2013 9:53 da manhã  
Anonymous Anónimo said...

Paradisus Accommodations is an all-inclusive richness typical hotel identify plus its managed simply Melia Vacation rentals Point. You should click on the thing that i showed look at. Getting medium-duty hardware, how the Merchandise 810 is wonderful for toiletries, store stores, and / or donut health food stores.

6/08/2013 11:23 da manhã  

Enviar um comentário

<< Home

BlogBlogs.Com.Br